loader

Legislativa a výjimky pro složky IZS

Jak již bylo popsáno výše, činnost VVH patří mezi vysoce rizikové činnosti. Z tohoto důvodu, pro eliminaci rizika, je nutné a žádoucí legislativně stanovit minimální pravidla, která se týkají především nastavení úrovně bezpečnosti a minimálních požadavků pro její zajištění. Velmi stručně lze legislativní snahy státu charakterizovat jako snahu s cílem striktně definovat zákonné podmínky bezpečnosti pro provádění této rizikové činnosti. Existuje řada platných předpisů, které řeší činnosti VVH. Nicméně, zcela zásadní význam má.

Nařízení vlády č. 362/2005 Sb.,  o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky.

Specifika činnosti jednotek PO VVH ve vztahu k právním předpisům

Nařízení vlády řeší požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky a neorientuje se pouze na stavební práce jako dříve platné předpisy. Jedná se o stanovení bezpečnostních standardů a komplexně pokrývá činnosti VVH. Jelikož provádění záchranných prací se výrazně odlišuje od činností provádění např. servisními pracovníky při revizi elektrických zařízení, natěrači, montážními pracovníky ve výšce aj., bylo nutné nařízení vlády upravit tak, aby žádným způsobem neblokovalo a neomezovalo činnost jednotek PO při řešení mimořádných událostí VVH - např. omezení činnosti za nevhodného počasí, ergonomické požadavky na provádění práce ve výšce ve visu na sedačce, řada omezení omezující použití vysunovacích žebříků a především striktní požadavek na použití dvou lan - dvě odděleně připevněná lana, jedno jako prostředek pro výstup, sestup a oporu (pracovní lano) a další jako zabezpečení (bezpečnostní lano). Tento požadavek je mnohdy nemožné v praxi při řešení zásahů VVH dodržet - např. při provádění sebezáchrany pomocí polohovacího pásu, při lanovém přemostění, při slaňování z vrtulníku aj.

Pro činnosti VVH jsou jednotkami PO používány základní techniky lanového přístupu, které se dají obecně charakterizovat následujícím způsobem:

  • pro samotný přístup hasiče na místo zásahu se používá technika přístupu vycházející z jednoho lana (tzv. „jednolanová technika“), přičemž, pokud to je nutné, je zasahující hasič jištěn dalším nezávislým jistícím lanem. Uvedené řešení vychází z praktických poznatků (rychlost zásahu, bezpečnost při dodržení elementárních zásad jednolanové techniky - zajištěn kotevní bod o dostatečné pevnosti a pevnost lana není omezena vnějšími vlivy - vedení lana mimo hrany terénu, vyloučení vlivu chemických látek, odpovídající odborná příprava hasičů k vyloučení uživatelské chyby aj.),
  • bezpečnostní lano nebo dodatečné jištění (např. další osobou provádějící jištění případným tahem za volný konec lana při slaňování, nebo zajištění při výstupu a sestupu po žebříku) se používá v případech objektivního nebezpečí (např. nemožnost zajištění bezpečné dráhy pro lano, riziko pádu kamení, ztížené klimatické podmínky), nebo nařízení velitele zásahu příp. vedoucího výcviku, nebo subjektivní potřeby (např. extrémní expozice).

Provádění záchranných a likvidačních prací VVH prováděné jednotkami PO je natolik specifickou záležitostí, že nelze dodržet některé požadavky nařízení vlády, která nerozlišuje mezi činnostmi ve výšce a mezi záchrannými a likvidačními pracemi VVH. V rámci jednotek PO jsou nastavena pravidla provádění základní a pravidelné odborné přípravy všech kategorií jednotek PO stejně jako specializovaných lezeckých skupin a družstev.

Výše uvedené skutečnosti se odrazily ve znění § 2 čl. 1, písm. c) a d), kdy se požadavky nařízení vlády nevztahují na provádění záchranných a likvidačních prací složkami integrovaného záchranného systému a při přípravě a výcviku složek IZS k provádění záchranných a likvidačních prací.

Aplikace výše uvedených zásad, použití prostředků, které lze kombinovat, vytváří jednoznačně značnou pravděpodobnost vzniku chyby s fatálními důsledky. Pokud dojde, z důvodu neznalosti související problematiky, k nevhodné kombinaci prostředků, postupů a technik, existuje reálná možnost pádu. Je nutné si uvědomit, že legislativně jednotky PO v České republice mohou jít i při výcviku za hranu. Stanovení bezpečnostních pravidel, zásad a mechanismů je v kompetenci a pravomoci lektorů či lektorů, kteří odbornou přípravu vedou se zohledněním na stupeň dosažené odborné přípravy frekventantů.