loader

Snížení pevnosti lana uzlem

Snížení pevnosti lana uzlem

Lano v ohybu uzlu je namáháno tahem i tlakem. Každý uzel snižuje pevnost lana - viz tabulka ilustrující snížení pevnosti lana uzlem. Jsou-li lana použita mokrá, dochází k dalšímu úbytku pevnosti.

Jedná se o lano průměru 10.5 mm konkrétního výrobce - nominální pevnost 32,29 kN.

Název uzlu Pevnost lana s uzlem (kN) Pevnost lana s uzlem proti nominální pevnosti lana (%)
Vůdcovský uzel oko 16,27 50
Vůdcovský uzel protisměrný 15,25 47
Vůdcovský uzel protisměrný - popruh 18,35 57
Osmičkový uzel protisměrný 15,20 47
Osmičkový uzel oko 18,55 57
Osmičkový uzel dvojitý 17,33 54
Osmičkový uzel stejnosměrný 13,10 41
PLS se zadrhávací kličkou 12,36 38
Lodní smyčka 16,10 50
Lodní smyčka 16,10 50
Ambulantní uzel s pojistkou 28,82 89
Ambulantní uzel bez pojistky (přeskakuje) 24,06 74
Rybářský uzel spojení dvou lan 19,02 59
Rybářský uzel osobní smyčka 19,75 61
Motýlek namáhaný podélně 17,46 54
Motýlek namáháný napříč 15,61 48
Liščí smyčka 20,81
ostrá hrana 15,81 49
Posuvný svírací uzel (4 mm) 5,03

Nominální pevnost lana


Vůdcovský uzel - vytvoření oka


Vůdcovský uzel - ve směru


Vůdcovský uzel - protisměrný


Vůdcovský uzel - protisměrný - popruh


Vůdcovský uzel - ve směru


Osmičkový uzel - protisměrný


Osmičkový uzel - oko


Nevhodné namáhání


Osmičkový uzel - dvojitý


PLS se zadrhávací kličkou


Lodní smyčka


Lodní smyčka s pojistkou


Ambulantní uzel - s pojistkou


Ambulantní uzel - bez pojistky (přeskakuje)


Rybářský uzel - spojení dvou lan


Rybářský uzel - osobní smyčka


Motýlek - namáhaný podélně


Motýlek - namáhaný napříč


Dvojitý prusíkův uzel - 4 mm


Dvojitý prusíkův uzel - 6 mm


Dvojitý prusíkův uzel - 8 mm


Liščí smyčka