Vytvoření lanového traverzu
Lanové přemostění (traverz) slouží k horizontální přepravě jak zachraňovaných, tak záchranářů nebo materiálu. Budování traverzu je složitá záležitost, při které je nutné věnovat zvýšenou pozornost výběru používaného materiálu.
Traverzy budujeme horizontální a ukloněné, do kterých jsou lezec, zachraňovaná osoba, případně nosítka zavěšena pomocí kladek, karabin nebo speciálních prostředků. U lanových přemostění může vznikat vysoké namáhání kotvení v závislosti na napínací síle lana a váze zavěšeného břemene.
Kotevní body musíme volit s ohledem na směr namáhání v horizontální ose tak, aby nemohlo dojít k jejich destrukci.
Kotvení traverzu je doporučeno a pokud to dostatek lana dovoluje dělat tak, aby jej šlo v případě nebezpečí povolit na libovolné straně. Traverz má stranu napínací a povolovací. Napínací strana je tvořena kladkostrojem ze slaňovacího prostředku se samoblokující funkcí, strana povolovací je tvořena polovičním lodním uzlem a zajištěnou kravskou smyčkou. Při napínání traverzového lana kladkostrojem působí na traverz značné síly. Bezpečné povolení traverzu s nosítky je základní technika, kterou musí ovládat precizně každý lezec. Povolení traverzu je vždy zahájeno na straně poloviční lodní smyčky a po vymizení napětí traverzového lana přechází další spouštění na stranu slaňovacího prostředku. Pokud tak není učiněno a povolení je zahájeno ze slaňovacího prostředku, hrozí prokluz a nebezpečný propad traverzu. Poloviční lodní smyčka je jediný systém, který lze bezpečně povolit pod velkým zatížením.
Napínací strana traverzu
Povolovací strana traverzu
Založení ručního blokantu, karabiny a kladky