loader

Deviace

Deviace slouží pro vyhnutí se kontaktu lana s terénem, změnu směru lana do výhodné pozice např. pro optimalizaci místa slanění (ochrana zachraňované osoby aj.) nebo pro obsluhu tahacího stanoviště, změnu směru a pro ochranu lana před hranami a nežádoucím třením o nebezpečné hrany. V závislosti na úhlu, který tvoří lano před kladkou a za kladkou, tvoříme stanoviště tak aby odolalo předpokládanému zatížení.

Deviace dělíme na deviaci lanové cesty a deviaci tažného lana.

Deviace lanové cesty

Zásadní pro zatížení kotevních bodů deviace je úhel namáhání a skutečnost zda deviaci budeme nebo nebudeme překonávat jako součást lanové cesty. Pokud deviaci budeme překonávat, potom se doporučuje jako hraniční úhel 20° a vzdálenost kotevního bodu do 1,5 metru od spádnice lana. Z praxe vyplývá, že při zvýšení úhlu nebo vzdálenosti může být přelezení deviace problematické, proto se při úhlu větším než 20° volí jiné vhodnější řešení ochrany lana.

Deviace tažného lana

Do úhlu 20° využíváme jednoho kotevního bodu pro vytvoření deviace. Nad 20° u bodů s omezenou nosností používáme rozkotvení mezi více bodů. V případě deviace záchranné cesty nad 20° (tažného lana) je vždy použito povolení pomocí plovoucí kladky a úhly jsou zcela zásadní. Při úhlu 20° a více je nutné k bodu deviace přistupovat totožně jako ke kotevnímu bodu, dle potřeby jej zdvojovat a provazovat je vhodnými kotevními systémy.