Deviace
Deviace slouží pro vyhnutí se kontaktu lana s terénem, změnu směru lana do výhodné pozice např. pro optimalizaci místa slanění (ochrana zachraňované osoby aj.) nebo pro obsluhu tahacího stanoviště, změnu směru a pro ochranu lana před hranami a nežádoucím třením o nebezpečné hrany. V závislosti na úhlu, který tvoří lano před kladkou a za kladkou, tvoříme stanoviště tak aby odolalo předpokládanému zatížení.
Deviace dělíme na deviaci lanové cesty a deviaci tažného lana.
Deviace lanové cesty
Zásadní pro zatížení kotevních bodů deviace je úhel namáhání a skutečnost zda deviaci budeme nebo nebudeme překonávat jako součást lanové cesty. Pokud deviaci budeme překonávat, potom se doporučuje jako hraniční úhel 20° a vzdálenost kotevního bodu do 1,5 metru od spádnice lana. Z praxe vyplývá, že při zvýšení úhlu nebo vzdálenosti může být přelezení deviace problematické, proto se při úhlu větším než 20° volí jiné vhodnější řešení ochrany lana.
Deviace tažného lana
Do úhlu 20° využíváme jednoho kotevního bodu pro vytvoření deviace. Nad 20° u bodů s omezenou nosností používáme rozkotvení mezi více bodů. V případě deviace záchranné cesty nad 20° (tažného lana) je vždy použito povolení pomocí plovoucí kladky a úhly jsou zcela zásadní. Při úhlu 20° a více je nutné k bodu deviace přistupovat totožně jako ke kotevnímu bodu, dle potřeby jej zdvojovat a provazovat je vhodnými kotevními systémy.
-
Deviace lanové cesty
V případě vytvoření deviace pro lanovou cestu, kterou je nutné překonat při výstupu nebo sestupu, je zásadní pravidlo, že karabina deviace nesmí být od spádnice kotvení ve vzdálenosti větší, než na ni lezec dosáhne (cca 1,5 m).
Provedení deviace do úhlu 20°.
-
Deviace tažného lana
Do úhlu 20°.
Deviace tažného lana nad 20° - plovoucí deviace.
Hlavní výhodou plovoucí deviace je možnost manipulace s deviací i pod zatížením. Docílíme toho použitím poloviční lodní smyčky, kterou zajistíme (případně zablokovaného slaňovacího prostředku).
V závislosti na úhlu lana volíme při bodech s omezenou nosností jeden bod nebo rozkotvení mezi více bodů.
- Deviace v kotevním systému
Postup vytvoření plovoucí deviace
Vytvoř kotvení pro záchrannou cestu dle pravidel, do centrální karabiny vepni lano s poloviční lodní smyčkou. Na konec lana uvaž osmičkové oko a do ní vepni karabinu s deviační kladkou.
Dvěma prsty zajisti poloviční lodní smyčku proti prokluzu lana.
Vytvoř zadrhávací kličku a zajisti poloviční lodní smyčku
K zajištění zadrhávací kličky použij vůdcovský uzel
Do vzniklé smyčky vepni karabinu a zajisti zpět do centrálního nosného bodu.