Kotvení pro záchrannou cestu
Kotvení pro záchrannou cestu (vytvoření centrálního nosného bodu) - kotevní bod s dostatečnou nosností
Je základem pro vytvoření dalších systémů činnosti ve VVH, např. pro přípravu vytvoření systémů k transportu zraněného v šikmých terénech, případně jeho doprovodu spuštěním, jištění a zachycení pádu pro vybudování jistícího stanoviště. Centrální nosný bod může být karabina nebo smyčka. Lze si jej představit jako pomyslný pevný kruh, do kterého vpínáme další karabinu se slaňovacím prostředkem, kladkou apod. Centrální nosný bod je vytvářen pro zajištění přehledu a při usnadnění dalších činností (spuštění či vytažení přes uzel atd.). Při použití lanové smyčky jako kotevního systému nám tento pomyslný kruh vytváří samotná lanová smyčka. Centrální nosný bod musí tedy umožnit bezproblémové zapínání a odepínání potřebného množství dalších karabin (např. karabina s kladkou, karabina osobní smyčky pro sebejištění atp.). Poloha karabiny centrálního nosného bodu musí být VŽDY POD DOHLEDEM obsluhy stanoviště a tím je zajištěno její správné zatížení.
Příklady centrálního nosného bodu
Pro vytvoření kotevního systému používáme lanovou, textilní či ocelovou smyčku s karabinou či karabinami.
Příklady provedení kotvení pro záchrannou cestu pro body s dostatečnou nosností
1. Jednoduché ovázání kotevního bodu s osmičkovým uzlem - Kotvení pomocí smyčky vytvořené omotáním lana kolem kotevního bodu, spojeného protisměrným osmičkovým uzlem.
2. Jednoduché ovázání kotevního bodu lanem s dvěmi osmičkovými uzly - Kotvení pomocí lana ovázaného okolo kotevního bodu, centrální nosný bod lanové smyčky je vytvořen dvěmi osmičkovými uzly optimálně s ocelovou karabinou.
3. Ovázání kotevního bodu ocelovou kotvící smyčkou s karabinou - Kotevní bod je ovázán ocelovou kotvící smyčkou. Pozor na možnost lámání karabiny v ocích ocelové kotvící smyčk.
4. Pomocí ploché smyčky a karabiny - Kotevní bod ovaž plochou smyčkou a konce propoj karabinou centrálního nosného bodu. Varianty použití textilní smyčky.