loader

Kotvení pro lanový přístup - kotevní bod s dostatečnou nosností

Kotvení pro lanový přístup - kotevní bod s dostatečnou nosností

Slouží pro opakovaný pohyb lezce či lezců při překonávání vertikálních stupňů směrem nahoru i dolů, kdy opakovaně dochází k zatěžování nebo odlehčování kotvení. U kotvení lanového přístupu není často možná kontrola polohy karabin v kotevním systému, proto je u kotevního bodu s dostatečnou nosností kladen důraz na použití dvou karabin.

Pro body s dostatečnou nosností lze pro obhození nebo omotání využít pouze lana bez použití karabiny, je to nejbezpečnější varianta lanového přístupu z jednoho bodu. Pro další způsoby využíváme lano nebo textilní či ocelové smyčky za použití dvou karabin instalované zámky protisměrně. Jedna karabina v režimu lanové cesty znamená velké nebezpečí v podobě problematického zatížení přes zámek. V řetězci lanové cesty je použití pouze jedné karabiny na začátku lanové cesty nejslabším prvkem a nemůže být takto provedeno.


Příklady provedení kotvení pro lanový přístup pro body s dostatečnou nosností

1. Přímé navázání lana okolo kotevního bodu pomocí osmičkového uzlu - pozor na konec lana vycházející z uzlu - 10 cm. Dlouhý konec může způsobit záměnu lan při nástupu do slanění.


2. Pomocí ploché smyčky a karabiny - kotevní bod ovaž plochou smyčkou a konce propoj dvěmi karabinami. Ovázání ploché smyčky je možné několika způsoby, z nichž všechny mají požadovanou pevnost kotvení.



>

3. Pomocí lana s osmičkovými uzly a karabin - na konci lana udělej osmičkový uzel. Obejdi nebo ovaž kotevní bod tak, aby ses dostal k vytvořenému osmičkovému uzlu, v této vzdálenosti udělej další osmičkový uzel. Oba uzly spoj dvěmi ocelovými karabinami (optimální varianta). Třetí osmičkový uzel uvaž cca 30 cm pod druhým tak, abys vytvořil krátký oblouk a vlož jej do připravených karabin. Od třetího osmičkového uzlu vede lanová cesta.


4. Jednoduché ovázání kotevního bodu s lanovou smyčkou s protisměrným osmičkovým uzlem - Kotvení pomocí lanové smyčky jednou omotané kolem kotevního bodu spojené protisměrným osmičkovým uzlem. Dvě karabiny pro lanovou cestu se vpínají do vhodného místa.


5. Pojištěný kotevní bod - Pojištěného kotevního bodu se využívá při vytvoření kotvení pro lanový přístup především na hranách strmých terénů, kde může být lano od prvního bodu do druhému využito jako lanové zábradlí. Nevýhoda pojištěného kotevního bodu spočívá v zatížení jednoho bodu 100% zatížením a teprve při destrukci hlavního nosného bodu přejímá druhý pojišťovací bod celou váhu břemene včetně případné rázové síly. Zásadní je vyvázání kotvení tak, aby v případě destrukce jednoho kotevního bodu nedošlo k nadměrnému zatížení druhého bodu rázovou silou ale pouze kyvadlovému efektu. Proto se vyvarujeme při vyvazování jakýkoli průvěsů lana mezi kotevními body.